Polecamy

Program priorytetowy – Czyste Powietrze

FEnIKS-i-KPO_kolor_PL_CMYK-1024x185.jpeg

czyste_powietrze_logo_v12-02-1-e1665998639519-768x511.png

www.czystepowietrze.gov.pl

Przedsięwzięcia z terenu Gminy Lubsza stan na dzień 31-03-2025

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie : 

Liczba zawartych umów o dofinansowanie: 

Liczba zrealizowanych przedsięwzięć: 

Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji [zł]: 

 

 

„Czyste Powietrze”

w Gminie Lubsza

 

Punkt konsultacyjno-informacyjny  wraz z operatorem  programu  „Czyste Powietrze" otwarty:

Poniedziałek  od 10:00 do 15:00

Wtorek od 9:00 do 14:00

Zapraszamy  również do kontaktu telefonicznego w celu umówienia spotkania pod numerem 77 4118630 wew. 112

 

nfosigw_fb_linkedin__1080x1080px_03_2025_24_v2.png

 

Cel Programu

 

Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych1

 

1. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów Programu.

2. Wskaźnik osiągnięcia celu Programu

1) Liczba budynków/lokali mieszkalnych3 o poprawionej efektywności energetycznej 2 500 000 szt.;

2) Liczba wymienionych nieefektywnych źródeł ciepła4 na niskoemisyjne w budynkach/lokalach mieszkalnych 2 500 000 szt.;

3) Dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej z zainstalowanych mikroinstalacji fotowoltaicznych: 450 MWe;

4) Ograniczenie zużycia energii końcowej: 39 800 000 MWh/rok;

5) Ograniczenie emisji pyłu o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 71 000 Mg/rok;

6) Ograniczenie emisji benzo-α-pirenu: 62 Mg/rok;

7) Zmniejszenie emisji CO2: 15 500 000 Mg/rok.

2a Wskaźniki osiągnięcia celu Programu w ramach finansowania z Funduszu Modernizacyjnego

1) Liczba budynków/lokali mieszkalnych3 o poprawionej efektywności energetycznej (w tym wymiana źródeł ciepła) 160 000 szt.;

2) Ograniczenie zużycia energii pierwotnej: 2 878 590 MWh/rok;

3) Zmniejszenie emisji CO2: 910 427 Mg/rok

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/dokumenty-programowe/czesc-4-programu-czyste-powietrze-dla-beneficjentow-dotknietych-skutkami-powodzi

3.Okres wdrażania
Program realizowany będzie w latach 2018-20329, przy czym:
1) zobowiązania podejmowane będą do 31.12.2030 r. (podpisywanie umów z Beneficjentami);
2) środki wydatkowane będą przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) do 31.12.2032 r.
 

4. Terminy i sposób składania wniosków
1) nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym10;
2) szczegółowe terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania określone są w regulaminach naboru lub ogłoszeniu o naborze, które są zamieszczone na stronie internetowej właściwego terytorialnie wfośigw.

5. Katalog kosztów kwalifikowanych
Do dofinansowania w ramach Programu kwalifikowane są koszty: urządzeń, materiałów i usług umieszczone w Załączniku nr 2 do Programu zamieszczony na stronie wfośigw . Załącznik nr 2 zawiera także maksymalne kwoty dotacji i minimalne wymagania techniczne dla poszczególnych kosztów kwalifikowanych11. W przypadku pomp ciepła oraz kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie i kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie, do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie urządzenia znajdujące się na liście ZUM12, w przypadku wyboru pozostałych urządzeń i materiałów kwalifikowanych w ramach Programu, rekomendowane jest wykorzystywanie listy ZUM.

6.Kwalifikowalność VAT
Podatek od towarów i usług (VAT) jest kosztem niekwalifikowanym.

7. Okres kwalifikowalności kosztów

1)rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty wskazanej w ogłoszeniu o naborze, dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.
Koszty poniesione wcześniej, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania uznawane są za niekwalifikowane.

2)zakończenie przedsięwzięcia (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń. W ramach Programu finansowane są również przedsięwzięcia rozpoczęte zgodnie z definicją w pkt 1) powyżej i zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji, z zastrzeżeniem zdania następnego. Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego oraz w formie dotacji z prefinansowaniem.

3)okres realizacji przedsięwzięcia wynosi:
-dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
-dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
z zastrzeżeniem ust. 11 pkt 10, lecz nie później, niż do 30.06.2032 r.

 

NFOSIGW_www_1460x616px_03_2025_25_v1.png

 

sprawdzaj_oferty_1080x1350.png

 

 

 

 

 

 

Baner Czyste Powietrze Baner Cyfrowa Gmina

Dofinansowanie klubu dziecięcego z programu „MALUCH+” 2022–2029” logo Maluch.jpeg